donderdag 20 december 2012

Meneer de Raaf en ander gevogelte

Een vogeltje maken, dat leek me wel leuk. Meer dan genoeg patronen te vinden maar allemaal nét niet wat ik   in gedachten had. Dus heb ik zelf maar eens wat geprobeerd en dit is het resultaat.
Ik vond hem wel wat weg hebben van Meneer de Raaf uit de Fabeltjeskrant.
 Intussen heeft ie ook twee broertjes erbij, die bleken iets groter uit te vallen; de wol was net wat dikker en dat heeft dus blijkbaar zichtbaar resultaat. Hier is het patroon:


Hoofd en lijf, ik werk van boven naar beneden en haak continu rond:
R1  ring van 6 vasten.
R2  in elke steek 2 vasten  =12
R3  in elke tweede steek 2 vasten   =18
R4  in elke derde steek 2 vasten     =24
R5-8  24 rond
R9  elke derde en vierde steek samensteken  =18
R10  elke tweede en derde steek samensteken   =12
R11  in elke tweede steek 2 vasten   =18
R12  in elke derde steek 2 vasten     =24
R13  in elke vierde steek 2 vasten    =30
R14-16  30 rond
R17  elke vierde en vijfde samensteken    = 24
R18  elke derde en vierde samensteken    = 18
R19  elke tweede en derde samensteken  =12
R20  per drie steken samensteken            =4  zo krijgt ie een platte plofbuik, handig om neer te zetten.

Pootjes, vind ik lastig uit te leggen maar ik ga het toch proberen:
Haak eerst een ketting van 8 steken, dit wordt zijn pootje.
Haak vervolgens ketting van 4 steken, haak 4 halfvasten terug. Dit is de eerste teen.
Haak vanaf dit punt een nieuwe ketting van 4 steken en wederom 4 halfvasten terug: de laatste halfvaste eindigt op dezelfde plek als de eerste teen. 
Haak ditzelfde een derde keer en eindig wederom op dezelfde plek. Met halfvasten nu weer terug naar het begin van het pootje en klaar. En dan nog een tweede pootje op dezelfde manier.

Snavel. Ik ben begonnen met 3 lossen, daarna gaan rondhaken door in elke steek 2 vasten te maken (6), daarna in elke tweede steek 2 vasten (9). De ene snavel is wat groter geworden dan de andere; ik ben op dezelfde manier een paar steken verder gegaan totdat de snavel naar mijn zin was. 

Vleugels. Twee lossen, zes vasten in de eerste losse, weer een losse, draaien, twee vasten in de eerste vijf vasten en daarna nog één vaste. Het is een soort half ovaaltje. 

Vervolgens alles in elkaar prutsen en oogjes erop borduren. De afwerkdraden van de vleugels kun je naar zijn kont steken als een soort van staartje. Op diezelfde manier kun je hem ook een kuifje geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen